Jumaat, 28 Mei 2010

Sejarah Pertubuhan Pembangunan Penduduk Malaysia

1. PENDAHULUAN

Sejarah penubuhan PPPM bermula pada tahun 1993 atas daya usaha dan idea YBhg. Prof. Dr. Fatimah Daud, pensyarah Jabatan Antropologi dan Sosiologi, Universiti Malaya, Kuala Lumpur. Justeru itu, ahli jawatankuasa (AJK) yang bermesyuarat sebulat suara telah melantik Prof. Dr. Fatimah Daud sebagai Presiden PPPM pertama dan kekal hingga ke hari ini. Aktiviti persatuan ini terus berkembang selaras dengan perkembangan semasa di mana pelbagai aktiviti sosial dan kemasyarakatan telah dijalankan. Sebagai organisasi yang bukan berorientasikan keuntungan , PPPM mendapat bantuan kewangan daripada banyak pihak khususnya daripada pihak kerajaan dan swasta.

2. OBJEKTIF PENUBUHAN
Objektif PPPM antara lainnya adalah untuk merealisasikan matlamat Wawasan 2020 iaitu untuk melahirkan masyarakat penyayang; mengurangkan gejala sosial dengan memberi peluang kepada remaja memenuhi masa lapang mereka dengan menjalankan kerja-kerja sosial dan kebajikan; menanam perasaan ingin membantu mereka yang dalam ksusahan, membantu pelajar-pelajar di kawasan luar bandar dan membuka ruang kepada lepasan sekolah dan universiti untuk mendapatkan kerja yang sesuai dengan kelulusan dan pengalaman masing-masing.

3. VISI
Memupuk Masyarakat Penyayang

4. MISI
Membantu Masyarakat Yang Terpinggir

5. TEMPAT OPERASI
No. 6 Jalan 12/14, 46200 Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan.

6. FUNGSI
I) Menjalankan kajian mengenai masalah sosial di Malaysia.
II) Mengadakan seminar-seminar untuk pembangunan sumber manusia.
III) Melatih fasilitator untuk mendidik ibu bapa dengan ilmu pengetahuan mendidik anak-anak dan ilmu keibubapaan.
IV) Membantu menambah pendapatan (income generating) untuk golongan terpinggir seperti penduduk luar bandar, ibu tunggal, belia yang menganggur dan warga emas.
V) Mengadakan klinik-klinik sosial bagi mengatasi masalah sosial di seluruh Malaysia.

7. KUMPULAN SASARAN
I) Pesakit yang sedang mendapat rawatan di hospital
II) Anak-anak yatim
III) Ibu tunggal
IV) Belia
V) Remaja lepasan sekolah
VI) Pelajar sekolah
VII) Graduan yang masih menganggur
VIII) Warga emas
IX) Mereka yang terlibat dengan penyalahgunaan dadah dan lain-lain.

PENERANGAN KONSEP

I. LOGO PPPM
Pemilihan logo berlatarbelakangkan geografi Malaysia memberikan kefahaman bahawa PPPM bergiat secara aktif dalam banyak aktiviti kemasyarakatan di seluruh Malaysia. Sebagai sebuah NGO (non-governmental organization) yang berorientasikan khidmat masyarakat, pemilihan logo tersebut dilihat dapat melambangkan keperihatinan, kemurnian, keikhlasan pertubuhan ini untuk membantu kerajaan dalam konteks pembangunan penduduk Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan